Namirnice za lepši ten

dana Jul4 2019

Siguran sam da svi već dobro znamo za onu pomalo otrcanu izreku: „Lepota dolazi iznutra!“ Većina je shvata kao siromašnu utehu za one koji ne ispunjavaju uobičajene standarde telesne lepote, a intelektualna manjina kao omaž znanju, karakteru i duhovnim vrlinama čoveka koji su po njima viši red vrednosti u odnosu na puke fizičke atribute.

Međutim, ova izreka za nas ima jednu dodatnu dimenziju značenja koja se ogleda u činjenici da se fizičko zdravlje i navike u ishrani itekako odražavaju na naš izgled: lice, ten i figuru. Ekstremni primeri su jasna ilustracija ovoga: gojazan čovek koji se primarno hrani tzv. „junk food-om“ dovodi telo u stanje hronične inflamacije, narušava zdravlje kardio-vaskularnog sistema i dovodi u disbalans važne hormone – što će se odraziti i na njegovu/njenu pojavu: umoran i trom izgled, te narušena lepota kože često podložna zamašćivanju i izbijanju akni. Nije potrebno voditi se pogrešnim načelima ishrane tokom dugog perioda vremena da bi se ovi negativni efekti ispoljili i na izgled, već par nedelja ili meseci je dovoljno da naše lice više ne sija sjajem čiste i zdrave kože.

Pored uvažavanja opštih načela zdrave ishrane, konzumiranje određenih namirnica bogatih antioksidansima, zdravim mastima i uopšte nutrijentima bitnim za zdravlje kako celog organizma tako i kože kao najvećeg organa ljudskog tela, dovešće do toga da se bolje osećate ali budete zadovoljniji svojim odrazom u ogledalu!

Da vidimo koje su to namirnice korisne za izgled i zdravlje kože:

Riba

Verujem da u skoro svakom frižideru, makar negde u pozadini, „čuči“ jedna konzerva sardine koja već dugo vremena čeka da bude otvorena. Ovo je zbog toga što većina nas kada ide u nabavku, nosi sa sobom negde u podsvesti servirani imperativ da „treba jesti ribu makar jednom nedeljno“, a šta je najlakše nego kupiti jeftinu konzervu stare dobre sardine koju smo namazanu na hleb jeli i u vrtiću.

U ovome što sam rekao ima malo šale, ali i puno istine. Većina zaista zna da je riba korisna namirnica, ali ne i zašto je to tako. Svakako da je uvek bolje kupovati svežu ribu, no i obična konzerva tunjevine i sardine je dovoljno dobar izbor. Morska riba ima veliku prednost u odnosu na rečnu, iz razloga što je bogata tzv. „zdravim mastima“ ili omega 3 masnim kiselinama koje su esencijalne – što znači da ne mogu da se stvore u telu nego isključivo unesu kroz hranu (ili suplemente).

Omega3 masti, osim što su velika pomoć organizmu u borbi protiv inflamacije, imaju pozitivno dejstvo na elastičnost i vlažnost kože. Pored sadržaja esencijalnih masnih kiselina, morska riba je bogata i vitaminom E koji je jedan od najvažnijih antioksidanasa za zdravlje kože.

Sveže voće i povrće

U kontekstu hrane i lepšeg tena, najveću ulogu igraju vitamini i minerali koji imaju antioksidantna svojstva, kao i karetenoidi  te vitamin A. Oksidativni stres koji se dovodi sa delovanjem „slobodnih radikala“ u organizmu, i koji je usnovi različitih degenerativnih procesa  – drži se pod kontrolom upravo sa tzv. antioksidansima – od kojih najvažniji poput beta karotina, vitamina C, luteina, likopena i drugih, „stanuju“ upravo u svežem povrću i voću. Karetenoidi kao beta karotin (šargarepa) u telu se pretvaraju u vitamin A, a on je od izuzetne važnosti za stvaranje novih ćelija kože.

Redovna dnevna doza ovih mikronutrijenata važna je za zdravlje tela i svežinu tena, stoga neka fioka za povrće u frižideru bude uvek puna!

Orasi

Ako ništa drugo, nadam se da se u tvojoj kuhinji može naći makar kesica običnih oraha kupljenih na pijaci koji u našim domovima najčešće služe za pravljanje neke od domaćinskih torti. Pored toga, u red orašastih plodova nezaobilaznih za dobro zdravlje i izgled spadaju lešnici, bademi i čuveni brazilski orah. S obzirom na visoku kalorijsku vrednost, ovu namirnicu uzimajte u manjoj količini, najbolje kao dodatak voćnoj užini.

 

Orasi su bogati već pomenutim omega 3 mastima, vitaminom E, mineralima cinkom i selenom (naročito brazilski orah). Cink je neophodan za rad imunog sistema ali i za kožu kako bi pravilno funkcionisala kao barijera neželjenom dejstvu spoljašnje sredine. Pored toga, studije pokazuju da ishrana bogata selenom pomaže u prevenciji nastanka raka kože, štiti od sunčevog zračenja i smanjuje pojavu fleka na koži.

Čokolada

Čini mi se da vidim nevericu na tvom licu dok čitaš reč „čokolada“ u kontekstu dobrog zdravlja i izgleda. Ipak, ovde ne mislim na bilo koju čokoladu, nego na manje količine crne čokolade sa preko 70% kakaoa.

Naime, zahvaljući visokom sadržaju sada već čuvenih antioksidansa efekti kakaoa na kožu su više nego pozitivni. Učesnici jedne dvanaestonedeljne studije koji su za vreme trajanja iste uzimali kakao prah, iskusili su puniju i bolje hidriranu kožu. Takođe, njihova koža je bila manje gruba, otpornija na opekotine od sunca i sa boljom cirkulacijom.

Sa crnom čokoladom je ista stvar kao orasima – uzimaj manje količine da se povremeno zasladiš ili nagradiš – recimo uz šoljicu crne kafe.

Biljni čajevi

Lekovite biljke su pune različitih fitonutrijenata koji imaju povoljan efekat na vitalnost čitavog organizma. Najpoznatiji i najdostupniji je svakako zeleni čaj. Pored svog osvežavajućeg dejstva, zeleni čaj potpomaže potrošnju masti kao izvora energije za aktivnost (čitaj: mršavljenje), a istraživanje koje je uključivalo 60 žena pokazalo je ima i povoljnog efekta na kožu tako što unapređuje njenu elastičnost.

Pored tradicionalnih čajeva, biljke kao recimo peruanska maka ili žen-šen uspešno se koriste kao tzv. adaptogeni odnosno supstance koje unapređuju sposobnost tela u savlađivanju stresa i pomažu u normalizovanju nivoa hormona. S obzirom na negativne efekte prolongiranog stresa kao i uticaj hormona na masnoću kože, jasno nam je zašto ove i slične biljke mogu učiniti naš izgled lepšim.

 

Voda

Koži je potrebna vlaga da bi bila elastična i funkcionalna. Čak i manja dehidracija učiniće da tvoja koža izgleda suvo, naborano i blago sivkasto. Gledaj da unosiš 6-8 čaša vode tokom dana jer je dobra hidriranost važna za sve sisteme u telu i neophodan uslov uspešne eliminacije toksina iz organizma.

Pored obične vode, sjajan izbor su i vodenastije voće (npr. lubenica) sa kojim ćeš osim tečnosti uneti i značajne količine mikronutrijenata, ili laganija limunada – za enzime limuna je utvrđeno da podižu nivo kolagena koji čini kožu mekanom, glatkom i čvrstom. Izbegavaj komercijalne sokove i alkoholna pića u većim količinama.

 

***

Svakako da samo prisustvo ovde pobrojanih namirnica u frižideru neće magično učiniti tvoj ten lepšim a kožu mekanijom. Potrebno je da svoju ishranu koncipiraš tako da većina obroka sadrži određene količine zdrave hrane koja telu obezbeđuje preko potrebne sastojke a ne samo prazne kalorije. U glavnim obrocima kombinuj izvore nemasnih proteina (riba, piletina, junetina, jaja, mladi sir), puno svežeg povrća (svako je dobar izbor!) i korisne masti (morska riba, maslinovo ulje, laneno ulje). Za užine biraj antioksidantne „bombe“ u vidu svežeg voća, male količine oraha (opet korisne masti), a povremeno daj sebi oduška i „boost-a“ sa crnom čokoladom.

Pored više zdravlja i energije, ovakva hrana doneće ti i lepši izgled!

Dragan Vuković

Dragan Vuković je bloger iz Novog Sada, sa preko 5 iskustva u pisanju o zdravlju i fitnesu. U slobodno vreme, bavi se mountain biking-om, treninge ne propušta nijedan dan kao ni brigu o svom mačku, Gruču.


Dunja Mijailović
je diplomirani ekonomista; voli da crta, šije, dizajnira odeću i prati trendove. Uvek kaže da je lepo pratiti ih ali nikako slepo, postati njen rob, već doprineti da odevna kombinacija ima neki vaš lični pečat. dunjastyle.blogspot.com | na twitter-u | facebook-u | tema: zdravlje | tagovi: , ,



Bez komentara, Comment ili Ping

Odgovori na “Namirnice za lepši ten”


« Projekat novog filma Filipa Kovačevića deo Evropskog žanrovskog foruma

RSS trendovi

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

RSS revije

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

Arhiv

po datumu

po temi

Predlozi

STYLERS predstavlja

Kategorije

STYLERS Facebook