Sa Jovanom Jelovcem o BDW 2013

dana May30 2013

Tradicionalna, osma po redu konferencija BDW 2013 održaće se u Beogradu između 6. i 8. juna u Muzeju savremene umetnosti. Preko 50 kreativaca predstaviće svoje radove kroz brojna predavanja, radionice i izložbe, koje će obuhvatati gotovo sve sfere kreativne industrije poput brendinga, dizajna, arhitekture, izdavaštva, oglašavanja, mode, novih medija, filma, preduzetništva i kulture.

Nešto više o sadržaju i temama BDW2013 saznali smo iz prve ruke, od Jovana Jelovca, osnivača i selektora konferencije.

Centar pažnje BDW-a i ovog puta je usmeren na čuvenu trodnevnu međunarodnu edukativnu konferenciju, ovaj put pod nazivom INNOVATION2. Kao cilj konferencije navodi se kreiranje novih vrednosti za društvo budućnosti putem inovativnih rešenja. Možete li nam otkriti nešto više o sadržaju ovogodišnjih predavanja?

Tema konferencije BDW 2013 je ”Inovacija na kvadrat”. Mi se svake godine trudimo da pronađemo zajednički imenitelj svetskih i lokalnih, kako ekonomskih, tako i kulturnih dešavanja i da ih objedinimo u ključnoj temi za ceo festival, prema kojoj biramo predavače i izložbe.

Posetioci će imati priliku da se informišu o najnovijim svetskim trendovima iz oblasti kreativnih industrija, da kroz predstavljanje uspešnih svetskih kompanija, brendova i individualaca nauče kako da se prilagode promenama u svetskoj ekonomiji i čuju iskustva poznatih predavača. A inovacija sa naše strane podrazumeva novo, inovativno mesto održavanja festivala – Muzej savremene umetnosti. Tu će posetioci dobiti jedinstvenu priliku da zavire u skoro zaboravljeni prostor institucije kulture od nacionalnog značaja u Beogradu, koja ne radi već šest godina, i privremeno otvara vrata samo za pet dana izložbi i konferencije BDW 2013.

BDW je prvi veliki događaj koji će biti organizovan u Muzeju savremene umetnosti od kada je započeo rekonstrukciju još 2008. godine.

Koga biste izdvojili od gostiju koji će ove godine doći u Beograd?

Ovogodišnja predavanja smo podelili u tri kategorije: arhitektura, dizajn i komunikacije.

Najinovativnije arhitekte, dizajneri enterijera, građevinske kompanije i urbanisti dolaze uBeogradda se predstave na našoj konferenciji. Pridružite se globalnim superzvezdama poput industrijskog inovatora Daana Roosegaarda, slovenačkog arhitektonskog studija Dekleva Gregorič, nove skandinavske zvezde Johannesa Norlandera. Uslediće dugo očekivana sesija o budućem razvoju Beograda pod pokroviteljstvom Beoland-a, gde će se istaći prednosti projekata kao što su: BEKO kompleks kod Kalemegdana, grčke kompanije Lamda development, koji je uradio studio Zaha Hadid, novi most na Adi kompanije PORR i nagrađeni projekat “Oblak” arhitekte Sou Fujimota, novo ruho hotela Continental među nekoliko ostalih izuzetnih projekata.

Drugi dan konferencije, 7. jun, će biti posvećen komunikacijama. Gledajte i učite od TBWA, Wolff Olins i agencije AKQA, kao i od avangardnih digitalnih umetnika komunikacija Troika-e, kreatora najinovativnijih globalnih kampanja za Samsung, FIAT, Nissan, Aquafresh, Tate, MTV, The Guardian, Snickers, Guiness, Nike, Adidas, RED, The Economist, Benetton, Discovery Channel, Bugaboo, Heineken, Pirelli, Xbox I drugih.

Uslediće prva sesija ikada o inovacijama u svetskom dizajnu u okviru BDW-a, gde ćemo predstaviti vodeće globalne kustose, dizajn menadžere i poslovne lidere iz Minhena, Eindhovena, Praga, Barselone, Brisela, Amsterdama i Beča. U celu priču će vas uvesti profesorka koja je sopstvenim naporima promenila vladu Južne Australije redizajniranjem njene funkcije u skladu sa načelima kreativnih industrija – neverovatna Laura Lee.

Posetioci će imati priliku da saznaju kako postati dizajner vodećih svetskih kompanija i upoznaju vodeće autore aktuelnih nagrađenih projekata za brendove kao što su Moroso, MUUTO, Audi, Foscarini, Lapalma, Established&Sons, Asplund, Nespresso, Energias de Portugal, Nymphenburg, Prada, Classicon, Droog, DIM, Campeggi, Hermes, Kreo, Arflex, Driade, Edra, Emeco, Ecart, Cappellini, Fontana Arte, Dornbracht.

Predstaviće vam se Clemens Weisshaar, Andersson & Voll, Oscar Zieta, Christophe Pillet, Adrien Rovero Gigodesign i Virgilio Fernandez iz FIAT Centro Stile, sa čuvenim automobilom 500L, koji se proizvodi u Srbiji i predstavlja novu dizajn zvezdu iz Kragujevca. Uslediće sesija članova elitne profesionalne organizacije Evropski dizajn lideri, odgovornih za rad na savremenom dizajnu, korporativnom identitetu i ambalaži za koji su osvojili brojne nagrade poput Red Dot, IF, D&AD.

Koji su to, po Vama, faktori koji su doprineli tome da Beogradska nedelja dizajna zadobije globalnu reputaciju, gde kreativnost „dobija najglasniji aplauz na svetu“?

Čistom srećom. Što je rekao Pikaso svojim kritičarima : “Radio sam teško, mukotrpno i sa odricanjem 40 godina i onda sam imao puno sreće odjednom”. BDW svake godine dovodi svetske zvezde koje nemate prilike da vidite zajedno nigde na svetu, a kamoli na nekoj sličnoj lokalnoj manifestaciji.

Osim čuvene konferencije, svake godine organizujemo i besplatne radionice i izložbe. Iskoristiću priliku da pozovem vaše čitaoce na veliko otvaranje BDW Dizajnparka-a, ekskluzivnih izložbi koje prate ovogodišnu temu “Inovacije2”, koje će biti upriličeno u utorak, 4. juna u 17 h u Muzeju savremene umetnosti na Ušću. Posetioci će imati priliku da vide vrhunske izložbe svetskih dizajnera, specijalno priređene samo za pet dana trajanja Dizajnparka-a.

Čuvena izložba “Greek Monsters” je nastala na osnovu autentičnih ilustracija grčkog studija Beetroot za knjigu “Neshvaćena čudovišta grčke mitologije”. Izložba se sastoji od grafita i skulptura, koji se najbolje gledaju putem “augmented realiti” tehnologije. Dušan Reljin, čuveni srpski fotograf sa adresom u Njujorku, koji radi sa najpoznatijim svetskim zvezdama, predstaviće svoje najnovije fotografije pod naslovom 10/10, dok će austrijski dizajner Thomas Feichtner srpskoj javnost dozvoliti redak i dragocen pogled iza kulisa dizajnerskog stvaralaštva.

Nova švajcarska zvezda Adrien Rovero će izložiti instalaciju sa “custom made” hoklicama u nacionalnim bojama Srbije, dok će jedan od najuticajnijih svetskih stvaralaca moderne ilustracije, ukrajinsko – danski umetnik Sergej Svjatčenko, predstaviti spostvenu modernu viziju života preko deset metara visokim kolažima rađenim specijalno za centralnu odaju muzeja.

Avangardni nemački “high-tech studio” KramWajshar će javnost upoznati sa digitalnom instalacijom inspirisanom njihovim spektakularnim istraživanjima budućnosti tehnologija, a naša umetnica i dizajner Dejana Kabiljo, koja živi i radi u Beču, će predstaviti svoju instalaciju zlatne fotelje od vojnih restlova JNA, premijerno prikazanu u Milanu.

Češki studio Okolo će kreirati magičnu sobu muzeja sa poetičnim eksperimentom istorije modernih ogledala, a priliku da pokažu svoju kreativnost će dobiti i najbolji domaći dizajneri u okviru nagrađene izložbe Creative SpaceSerbiapod pokroviteljstvom SIEPA-e. Na kraju, švajcarsko-poljski inovator materijala Oskar Zieta u MSUB donosi svoju FIDA tehnologiju pumpanja čelika, kojom pravi stolice, mostove, pa čak i rotore za vetar, dok se Mađarska predstavlja malim nacionalnim paviljonom pod imenom “Tekuća sadašnjost”.

Da li je u Srbiji, posle 7 godina održavanja Beogradske nedelje dizajna shvaćen njen značaj, širenje znanja i mogućnosti koje nam on donosi?

Veoma je teško organizovati festival u Srbiji jer ovde ne postoji industrija dizajna, a još manje podrška države. Međutim, upravo je to razlog za nastanak BDW-a, pošto je naša misija, kao možda jedinstvenog neprofitnog festivala u svetu, da za deset ili dvadeset godina uspemo da izvršimо uticaj na generacije novih stručnjaka koji su upravo na BDW-u zaraženi jednim svetskim nivoom kreativnosti i ljubavlju prema njima.

Te nove generacije ćе onda znati da je moguće kreirati svoju i budućnost ove zemlje onako kako je Bitef u nekom davno prošlom vremenu kreirao budućnost srpskog pozorišta ili Fest srpskog filma. Sa velikom razlikom da su to ipak umetnosti čiji se generacijski dometi nikada ne znaju, jer su presudni vanredni individualci. Dizajn, pak, nije umetпost, nego biznis sa оzbiljnim odnosima između različitih grana društvenog i privrednog života u jednoj sredini.

Dakle, nekoliko hiljada domaćih političkih, poslovnih i kulturnih poslenika mogu da se na licu mesta upoznaju i zbliže sa ključnim donosiocima odluka privrede i kulture sveta i Evrope i da zajedno sa njima prisustvuju uzbudljivim predavanjima, izložbama, seminarima, okruglim stolovima. Drugim rečima, da saznaju ne samo kako se pravi nova ekonomija, budućnost Evrope i sveta, nego da se lično upoznaju sa donosicima odluka, što znači da upoznaju kreatore i čuvare evropskih fondova.

Ne postoji način da se izmeri vrednost ovako stečenih novih znanja i kontakata za Srbiju, sem možda konkretne vrednosti promocije koji će doneti preko 150 akreditovanih novinara koji se očekuju iz celog sveta i regiona, pišući o Beogradu i Srbiji uz ključne reči dizajn, progress, budućnost… Koliko je to dragoceno i retko za Srbiju danas?

BDW će i ovaj put imati i muzički deo – Dizajnights. Ko će biti zadužen za dizajn zvuka?

Najbolji, kao i uvek! Čuvena beogradska grupa osamdesetih godina Dr. Spira i ljudska bića stiže pravo iz Londona da nas podseti na vreme kultnog albuma „Dijagnoza“ i konačno potvrdi postojanje albuma „Dizajn za stvarni svet“ za koji su brojni stručnjaci tvrdili da je samo apokrifna priča nastala kao beogradskaurbanalegenda, u sredu u 19 h u MSUB.

Imaćete priliku da čujete legendarnu grupuBeograd, koja je snimila prvi album elektronske muzike na prostoru Jugoslavije još davne 1982. godine, a danas se ponovo okupila u novoj postavi, u klubu Brankow u četvrtak u 22 h. A kao šlag na tortu dolazi nastup čuvenog turskog DJ-a Arhana Kayera iz Istanbula u Mladosti, u petak u 22 h.

I, naravno, legendarna završna žurka BDW-a, ove godine zajedno sa učesnicima European Design Awarda iz celog sveta na splavu PLAY preko puta Muzeja savremene umetnosti, na Ušću, tačno u ponoć između subote i nedelje.

BDW je ove godine ostvario saradnju sa italijanskom školom Domus Academy posredstvom Nemestic studija iz Novog Sada. Možete li nam reći nešto više o konkursu „BDW 100% Future Serbia“ – koji su uslovi za učestvovanje?

Regionalni mladi dizajneri će predstviti svoje radove u okviru projekta “100% FutureSerbia”. Ovo je jedinstven projekat ove vrste čiji je cilj promocija najtalentovanijih mladih kreativaca koji prvi put prikaziju svoje radove i etabliranih autora koji prvi put žele da izlažu po jedinstvenim propozicijama projekta u izlozima u centru Beograda. Osnovna ideja je da se izložbe izmeste na ulice kojima ima pristup šira publika, a ne samo oni koji redovno posećuju galerije i izložbe.

Izložba okuplja autore koji prezentuju svoje radove u 3D formatu. Zainteresovani i slučajni prolaznici mogu da pogledaju izložene radove usput tokom šetnje od Kalemegdana do Slavije, kao i da prema priloženoj mapi distribuiranoj po celom gradu otkrivaju interesantna mesta sa draguljima novog srpskog dizajna.

BDW projektom 100% FUTURE SERBIA pruža podršku domaćem dizajnu, a specifičnim pozicioniranjem u beogradskim izlozima daje podršku nacionalnoj trgovini i horeci u vremenu krize, fokusirajući pažnju medija, institucija i javnosti nedelju dana na sve vidove kreativnih industrija. Glavna nagrada za najboljeg učesnika ovogodišnjeg konkursa je puna stipendija za letnji kurs milanske Domus akademije, koja pokriva troškove školarine u vrednosti od 1.750 evra.

Konkurs je zvanično zatvoren i ostalo je još da žiri žiri Domus akademije u saradnji sa BDW-om i Nemestic studiom izabere pobednike. Moram da naglasim da svi učesnici konkursa ostvaruju specijalan popust za kupovinu karata za međunarodnu konferenciju BDW 2013 po ceni od samo 99 evra za tri dana konferencije, kao i da imaju prednost za učešće na prestižnim BDW radionicama sa ograničenim brojem učesnika.

Kako biste ocenili dizajn scenu u Srbiji? Mislite li da ljudi iz domaće kreativne industrije poseduju dovoljno znanja, a manjak mogućnosti, s obzirom na globalno tržište i konkurenciju? Koja je Vaša poruka mladim dizajnerima i kreativcima? Vizija budućnosti dizajna u Srbiji i njegove afirmacije na svetskoj sceni?

U eri interneta i globalnih komunikacija nije teško biti informisan po pitanju trendova. Izazov je da u praksi idete u korak sa svetom kada za to objektivno nemate uslove. Ako to imamo u vidu, čini se da je srpska dizajn scena veoma vitalna i da se snalazimo mnogo bolje nego što bi se to moglo očekivati. Inspiracija dolazi odasvud, pa i iz teških prilika u kojima je potrebno pokazati snalažljivost. A mi smo bar po tome poznati.

Misija BDW-a je da podrži stvaranje jedne nove, slobodne kreativne zajednice u Srbiji i celom regionu Jugoistočne Evrope, od preko 100 miliona ljudi. Zato se i prošle godine na BDW-u susreo pravimaliDavos svetskih i regionalnih kreativnih industrija, a srpska dizajn scena je dobila na poklon još jedan svetski festival na sopstvenom bunjištu, u krugu dvojke takoreći, do koga samo malo treba da protegne noge i vrati se kući sa puno svežih ideja dobijenih iz prve ruke.

Dakle, nije problem u kreativcima. Problem je u komunikaciji sa političarima i profesionalnim udruženjima. Do sada ni jedni, ni drugi nisu bili zainteresovani za bilo kakvo ozbiljnije učešće na BDW-u, zapravo jedinom prozoru u svet modernih kreativnih industrija u Srbiji danas.

Ja godišnje obiđem bar deset sličnih manifestacija u svetu i svima je, na primer, pokrovitelj predsednik države ili ih otvara gradonačelnik, ključni sponzor je uvek nacionani telekom, a glavni logističar lokalna privredna komora, udruženja profesionalaca i univerzitet.

Razgovarala: Jasmina Slavica

 




Jedan komentar, Postavi komentar ili Ping

  1. Marijana

    1

    Najskuplje karte i to za studente.

    30 May

Odgovori na “Sa Jovanom Jelovcem o BDW 2013”


« Intervju: Gianluigi Ricuperati, dekan Domus Akademije

RSS revije

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

Arhiv

po datumu

po temi

Predlozi

STYLERS predstavlja

Kategorije

STYLERS Facebook