Projekti Fonda Dom dizajna: Ključ u ruke i Kurs za ručnu izradu obuće

dana Jul3 2011

Fond Dom dizajna iz Beograda nedavno je pokrenuo izuzetno zanimljiv i nadasve vrlo human projekat Ključ u ruke smišljen je kako bi se pomoglo mladim umetnicima da izlože svoja dela na 7 dana u centru Beograda uz nadoknadu od simboličnih 5.211dinara, dok inače redovni izložbeni prostori u samom centru Beograda traže i do 300 evra na dan za istu uslugu. Sa Stefanom Pavlović , projektnim menadžerom i koordinatorom tima Fonda, razgovaramo na ovu temu koja je ispostavlja se ključna kada je u pitanju delovanje mladih umetnika u našoj zemlji.


Možete li nam reći nešto o samoj potrebi za pokretanjem projekta Ključ u ruke?
Projekat “Ključ u ruke” baziran je na ostvarivanju nekih od trenutno kritičnih i ključnih ciljeva mladih ali i afirmisanih umetnika. Kako fond “Dom Dizajna” broji sada već 158 članova iz regiona zapadnog Balkana, upućeni smo u finansijsku situaciju umetnika i dizajnera, kroz trajanje ekonomske krize a i sada “posle” nje. Jednostavno smo osetili smanjenje samostalnih prezentacija umetnika i njihovu veliku borbu da formiraju budžet kako bi bili u mogućnosti da adekvatno predstave svoje umetničke radove.

Još jedan od razloga pokretanja projekta je pojavljivanje u javnosti samo malog broja umetnika poslednjih 3-4 godine. Samim tim želeli smo da damo šansu kvalitetnim umetnicima, za veoma malu novčanu nadoknadu, da izlože svoja nova dela ili ako su mladi umetnici svoja prva dela. Drugi ciljevi, ali i ne tako zanemarljivi su podsticanje umetnika na redovna izlaganja dela (minimum 2 puta godišnje), čime bi povećali svoju vidljivost, a možda i poziciju, kako u kulturnom miljeu, tako i u građanstvu, sticanja osećaja šta znači lobiranje medija, izrada marketinškog štampanog materijala, i mnogih drugih ciljeva koji se tiču prezentacije, promocije i eventualne prodaje umetničkih dela.

Koji su uslovi za učestvovanje u konkursu, postoji li neki limit po pitanju godina starosti, stepenu formalnog obrazovanja itd?
Ne postoje nikakvi limiti, svi mogu da konkurišu, ali to ne znači i da svi mogu da učestvuju. Jednostavno 3-4 umetnika koji se najviše izdvajaju, dobijaju prostor fonda “Dom Dizajan” na 7 dana, za iznos od 5211 RSD. Ali gleda se mnogo stavki prilikom odlučivanja ko će izlagati u fondu “Dom Dizajna”. Najbolji primer su stavke iz segmenta projekta, pod nazivom “Veliki konkurs”.

Na konkurs se može prijaviti i više umetnika a time i drastično smanjiti cifra nadoknade?
Da, tako je. Morali smo da uzmemo u obzir i to da su umetnici u veoma teškoj finansijskoj situaciji, a i to da sem nadoknade oni sami moraju da organizuju flajere, plakate i dekoraciju svoje izložbe. Ne znam koliko ste Vi i vaši čitaoci zapazili, ali većina galerija u Srbiji su 70% godine prazne. Na to, kao i na sva dešavanja u zemlji imaju uticaj mediji. Lično verujem da bi se finansijska situacija umetnika poboljšala kada bi veći procenat građana znao za prodajne izložbe, a složićemo se da na to najveći uticaj imaju mediji. Čim osetimo da je došlo do poboljšanja finansijske konstrukcije za umetnike, uskladićemo i dalji tok projekta “Ključ u ruke” sa njihovim potrebama.

Kako su umetnici apelovali na to da im treba previše vremena da organizuju izložbu, projekat Ključ u ruke je dobio još jedan dodatak. Na koji način pomažete umetnicima oko organizacije izložbe?
Da, umetnici su apelovali da im to oduzima dosta vremena. Tokom projekta “Ključ u ruke” pokrenuli smo segment pod nazivom “/2”. Zašto podeljeno sa dva? Zato što sve stavke koje smo naveli u tom segmentu umetnike bi koštalo mnogo više. Jedna od stavki koja najviše crpe sredstva su profesionalni video i foto zapis sa izložbe. Ako uzmemo u obzir da montaža videa iznosi 10 evra po satu rada na tom videu, kada na to pridodamo cenu iznajmljivanja kamere sa kojom se snima većina spotova trenutno u regionu, pa još i samo snimanje i fotografisanje, pa i obradu fotografija.

Verujte mi da bi samo prethodno navedeno umetnike koštalo od 30.000 do 55.000 dinara, pa možda čak i više. Sem profesionalnog video i foto zapisa umetnicima dajemo gotova rešenja za plakate i flajere, kao i njihovo štampanje, oglašavanje u jednim dnevnim novinama dan pred početak izložbe, deljenje flajera tokom izložbe na više lokacija i još mnogo toga. Mi mislimo da je iznos od 65.000 dinara više nego zadovoljavajuća cena za aktivnosti koje umetnici dobijaju tokom učestvovanja u segmetnu “/2”.

Planirate li i ubuduće organizovati slične projekte?
Da, planiramo da organizujemo slične projekte, ali ne do kraja godine. Prvenstveno želimo da bildujemo projekat “Ključ u ruke” u narednom periodu, kako bi što veći broj umetnika učestvovao u njemu. Planiramo velike aktivnosti sa izložbama, jedan od njih je pozivanje svih umetnika na “Veliki konkurs” tokom projekta “Ključ u ruke”, gde umetnik kao nagradu dobija besplatno izlaganje 15 dana u predstavništvu fonda “Dom Dizajna”. Veoma bitna teza u projektu je da ne odlučuje tim fonda o tome ko dobija nagradu, nego posetioci naše stranice na facebook-u i na našem sajtu. Takođe, moram da napomenem, da se sva sredstva koja umetnici doniraju koriste za brži rad i napredak fonda, kao i za regulisanje potrebnih troškova tokom organizacije izložbi.

Fond Dom dizajna nedavno je otvorio prvu i jedinu radionicu u Srbiji za izradu ručno pravljenje obuće. Tako smo se malo detaljnije pozabavili i ovim interesantnim kursom.

Koliko je u Srbiji danas popularno naručivanje ručno pravljene obuće? Da li je u razvijenim zemljama drugačije?
Kako svetski trendovi polako dolaze i u Srbiju, tako i obućarstvo polako dobija svoj pečat. Pomisao na ručno pravljenu obuću odmah nas asocira na prestiž i luksuz, ali to nije baš sasvim tačno. Jednostavno cena zavisi od vrste obuće, od materijala i načina izrade obuće. Takođe treba uzeti u obzir i mali broj obućara koji to stvarno znaju da rade, što takođe utiče na odluku kupca da sebi priušti takav par obuće.

Da li je popularno – iskreno da vam kažem da ne naročito. Pošto prave ručno izrađene obuće ima veoma malo. Kroz jednostavan primer se vidi: ako Vam treba od dve nedelje i više da proizvedete neki par, kako je moguće da firme prodaju više hiljada ručno izrađene obuće godišnje? Prost je odgovor: izgleda kao da su ručno izrađene, ali više od 70% izrađuje mašina. Čak i u poznatoj seriji “how it’s made” prikazuju ručnu izradu obuće uz pomoć mašina.

Ko naručuje takvu obuću?
Ručno izrađenu obuću naručuju generalno svi: od studenata, direktora, tinejdžera, do penzionera. Zašto? Veoma prost odgovor – kada saberete koliko potrošite na “jeftinu obuću”, koja vam možda traje jednu sezonu (ali uglavnom bar Vam dva para treba za jednu sezonu), pa to pomnožite sa 5 do 10 godina, vidite da vam je bolje da kupite kvalitetnu, udobnu, dugotrajniju i u trendu obuću, zar ne?

Koliko često organizujete ove kurseve na godišnjem nivou?
Organizovanje radionica je tek počelo, traje malo više od dva meseca. Prvi stepen se organizuje svakog meseca, drugi kurs se organizuje na tri meseca i treći stepen dva puta godišnje. Sledeći početak prvog stepena je 26. juna, a prijave su u toku.

Stepeni kursa su podeljeni na početni, srednji i visoki. Na početnom stepenu polaznici se, u glavnom, upoznaju sa zanatom: uče o kalupima, obućarskom alatu, vrstama materijala za obuću. Da li se potom polaže neki ispit da bi se prešlo na srednji stepen?
Ne polaže se ispit. Svakom je ostavljena sloboda da predmet svog interesovanja usavršava kroz ličnu praksu. Od svega što postignu tokom prvog stepena i lične prakse, zavisi da li će biti zainteresovani za drugi stepen.

Prvi stepen kursa se održava vikendom po 4 sata i traje mesec dana. Kako su organizovani srednji i visoki stepen kursa?
Srednji kurs traje 6-7 nedelja.Održava se dva dana tokom nedelje, u istom trajanju od 4 do 5 sati dnevno. Visoki kurs traje 8-10 nedelja. Održava se dva dana tokom nedelje, u istom trajanju od 4 do 5 sati dnevno.

Da li uskoro planirate još neke kurseve, recimo ručnu izradu kožnih torbi i slično?
Naravno da imamo u planu. Samo smo u potrazi za adekvatim predavačima.




Bez komentara, Comment ili Ping

Odgovori na “Projekti Fonda Dom dizajna: Ključ u ruke i Kurs za ručnu izradu obuće”


« Letnja moda za poneti

RSS revije

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

Arhiv

po datumu

po temi

Predlozi

STYLERS predstavlja

Kategorije

STYLERS Facebook