Monte Rosa, groznica na krovu Evrope

dana Mar31 2018

Iako je planinski masiv Monte Rosa drugi po veličini u Evropi (posle Montblana) sa svojih 4634 metara visine, kada zađete u njegove doline italijanske autonomne regije Val d’Aosta, tada tek shvatite veličinu ovog ledenog giganta. Sa svojih 13 vrhova u obliku ruže koji se prostiru na 25 kilometara, Monte Rosa na prvi pogled vas može preplašiti, ali kada iz predivnih padina plodnih dolina Ajas i Lis počnete da osvajate njegove visine, shvatite da zapravo ovaj masiv peninskih Alpi i nije tako nedostižan.

Val d’Ayas – dolina Ajas

Moje putovanje u ovaj kraj bilo je planirano već mesecima, a moja priprema za isto bila je samo s aspekta osobe koja je htela da ponovi lekcije skijanja. Znala sam da idemo u skijališe Monterosa Ski, jedno od najvećih i najlepših skijališta u Italiji, a koje ima više od 180 kilometara staza, kao i da će tu sigurno biti mesta i za mene, skijaša old style.

Put je trajao nekih dva i po sata, od Milana, a pri samom kraju, kako smo se bližili hotelu, osećala sam sve veči pritisak u grlu. Pomislila sam da je možda razlog nagla promena temperature, s obzirom da sam Milano ostavila sa nekih 15 stepeni, a na 1500 metara je već bilo oko 0 stepeni. Smestili smo se u hotel koji se nalazio na nekih 2300 metara, i kako se bližilo veče, bol u grlu je bio sve veći, kao i telesna temperatura.

Dakle, dođete na jednu od najlepših planina u Evropi, koja se proteže od Švajcarske do Italije, i shvatite da ste upravo zaradili neki od aktuelnih virusa (posledica nenormalnih temperaturnih razlika), i tada možete slobodno reći da vam se zaista nije dalo ili bolje rečeno – baksuz!

cabinovia – žičara

Sutra dan, iako temperatura nije popustila, moja odluka da skijam, takođe nije. Otišla sam u skijaški resort Monterosa Ski, popela se na jednu od žičara (a ukupno ih je 64) i krenula.  Prvi pokušaj je bio košenje jednog od instruktora skijanja, koji se upravo spremao za čas sa petogodišnjom devojčicom. Drugog pokušaja nije ni bilo, s obzirom da sam shvatila da me temperatura obara.

Očaj i bes na stranu, odlučila sam da ipak sebi ne upropastim ugođaj i da osim skijanja, otkrijem šta je to što ovo alpsko čudo nudi.

Prvo sam odlučila da posetim Monterosa Spa centar. Ispunjena sva očekivanja, a posebno inhaliranje u turskom kupatilu, popravilo je moje opšte stanje, barem na trenutak tog subotnjeg popodneva.

Monterosa Spa

Narednih dana, posvetila sam se otkrivanju ovog fantastičnog kraja. Ono po čemu je ova planina specifična jesu kristalna jezera kojih ovde ima više od 100, a jedno od najlepših je takozvano Plavo jezero koje se nalazi na 2200 metara nadmorske visine, a čija azurna boja nastaje iz razloga prisustva stena na njegovom dnu, istih koje se nalaze na morenskom grebenu duž padine.

Plavo jezero

Ono što je još specifično za ovu planinu, jesu kuće Valser, koje datiraju još iz 7 veka, zahvaljujući koloniji Valser koja se tu naselila iz Švjacarske, u potrazi za novim pašnjacima potrebnim za njihovu stoku. Ove kuće napravljene su od drvenih greda, a krovovi od kamenih ploča koji su se oduvek vadili iz planine. Danas ove kuće vredno se čuvaju, a nova gradnja, itekako poštuje tradiciju.

kuća Valser

Osim hrane koja se bazira na alpskom mleku, siru, palenti i proizvodima od mesa, ovaj kraj poznat je još po obućarima, takozvanim “sabotiers” koji su pravili drvene klompe, udobnu i toplu obuću za planinu. Danas sabot predstavljaju pre svega suvenire, kao simbol ovog kraja u kojima priroda kroti čoveka, a on joj uzvraća istom merom.

sabot

Forte di Bard ili tvrđava italijanske dinastije Savoja, sagrađena u 11. veku, očigledan je primer kompomisa između priorde i čoveka. A moje putovanje završilo se posetom iste, i saznanjem da sve ima svoje zašto i svoje zato pa tako i moja groznica na vrhu Evrope.

Forte di Bard

Tatjana Đorđević

Bez komentara, Comment ili Ping

Odgovori na “Monte Rosa, groznica na krovu Evrope”

« Nastavlja se Superliga, Partizan gostuje Bačkoj

RSS trendovi

• An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.