Godine nisu jednake za sve!

dana Jun22 2018

Da li je moguće što duže ostati mlad i preokrenuti proces starenja? Odgovor je, DA svakako! Upravo je to i tema knjige italijanske novinarke Eliane Liote “Godine nisu jednake za sve (L’età non è uguale per tutti)“. Ova knjiga, realizovana u saradnji sa doktorima poznate bolnice i univerziteta Humanitas iz Milana, donosi niz odgovora i zaključaka na pitanja poput onih kako edukovati samog sebe i ostati mlad i zdrav, fizički i psihički, u tridesetim, pedesetim ili sedamdesetim godinama.

Sa Elianom smo imali priliku da razgovaramo povodom njene prve knjige “Dijeta Smart Food“, objavljene i na srpskom jeziku u izdanju izdavačke kuće Vulkan, a ovoga puta Eliana nam donosi odgovore na pitanja, kako ugasiti upalne procese i ostati u formi.

Koje su zapravo najvažnije smernice kako bi bili zdravi i u dobroj formi?

Kako bi ostali što duže mladi, pre svega potrebno je ugasiti hroničnu upalu, koja je tiha, bez konkretnih simptoma, ali je vatra u nama. Ako se upala ne leči, vremenom postaje saputnik borama na čelu, ali i bolestima poput dijabetesa, kardiovaskularnih bolesti, raka ili Alchajmerove bolesti. I ovde dolazimo do najnovije teorije, takozvani “inflammaging”.

Smanjiti upalu, zapravo podrazumeva akciju na više frontova. Doktori iz bolnice Humanitas preporučuju tri pilule –  zdrava hranu, fizičku aktivnost i redovne kontrole. Ali takođe tu treba dodati još pilule radoznalosti i ljubavi, i boriti se pre svega protiv stresa koji je veliki krivac u procesu starenja i nastajanju upalnih procesa.

Koja je zapravo hrana koja se preporučuje u borbi protiv upalnih procesa?

Paradajz, narandže i crveno voće (od borovnice do trešnji),  zatim koštunjavo voće (poput oraha ili badema), lisnato povrće (kao spanać ili salata latuga) i naravno riba (pre svega skuša, sardine i losos). Naučna istraživanja na Hardvardu, dokazala su da upravo ova hrana ima tu moć da utiče na imuni sistem i na naš DNK, kao i da smiruje piromanske gene koje dovode do upalnih procesa.

Govorite o pametnoj dijeti kako bi ostali dobrog zdravlja. Da li ova dijeta isključuje neku hranu?

Pametna dijeta je pre svega ona mediteranska, koja u svojoj suštini nudi anti-upalni meni. Ništa se ne isključuje, ne postoji otrovna hrana u prodaji. Ali postoji hrana koju treba limitirati, jer bez sumlje podstiče upalu – dakle prženo, slatka pića, rafinisani ugljeni hidrati, margarin, prerađevine poput salama i kobasica. U jednom nedavnom istraživanju na miševima, naučnici su videli da imuni sistem ovih životinja odgovara na dijetu bogatom šećerima i ugljenimhidratima, kao da je u pitanju bakterijska infekcija. Loše masti takođe utiču na upalu neurona, i to može dovesti do upale mozga.

Kako bi nam dan počeo zdravo i dobro, možete li nam dati neki recept?

Evo nekoliko mogućnosti koje možemo kombinovati:

  • integralni hleb ili integralne žitarice, zobne pahuljice ili korn fleks (bez šećera), galete od pirinča ali najviše dva puta nedeljno, integralni keks ili domaći voćni tart
  • kravlje mleko ili ono do soje ili badema, jogurt kravlji ili vegeterijanski bez šećera (izbegavati voćne jogurte)
  • sveže voće ili smuti, ceđeni sokovi ili crveno voće poput borovnica, kupina ili godži bobica
  • koštunjavo voće koje se može dodati u jogurt ili krema od lešnika ili badema (bez šećera)
  • kašičica marmelade ali sa malim procentom šećera
  • crna čokolada
  • zeleni čaj ili crni
  • kafa

Eliana Liota

Sport je takođe lek, sam po sebi?

Apsolutno. Umerena fizička aktivnost je preporučljiva kod hroničnih bolesti i pre svega zaustavlja starenje. Zatim, stimuliše imuni sistem, reguše pritisak i puls, smanjuje holesterol, smanjuje osetiljivost na insulin, poboljšava kongitivne funkcije, podstiče dobro raspoloženje, jača kosti, kao i što pobljašava varenje.

A stres, koliko utiče na zdravlje i na koji je najbolji način da se izborimo sa njim?

Hronični stres se takođe uvlači u sve naše ćelije i na taj način im potpomaže u procesu starenja. Kortizol, hormon stresa, svakako utiče na slabljenje imuniteta.

 

Pozitivan način razmišljanja je takođe jako važan za zdravlje. Po vašem mišljenju, možemo li naučiti da budemo pozitivni?

Ne postoji jedinstven recept za pronalaženje harmonije. Svako od nas treba tražiti svoj put . Treba se truditi da budemo srećni, kao što je govorio pesnik Žak Prever. Ima zaista izvrsnih istraživanja koje se odnose na efikasnost određenih vežbi koje dovode do harmonije između tela i misli, kao što je tai chi ili meditacija poput Mindfulness.




Bez komentara, Comment ili Ping

Odgovori na “Godine nisu jednake za sve!”


« Drugi Ravno Selo film festival počinje u subotu

RSS trendovi

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

RSS revije

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

Arhiv

po datumu

po temi

Predlozi

STYLERS predstavlja

Kategorije

STYLERS Facebook