BECHA

dana Jul17 2012

Biti originalan i jedinstven je danas, daleko teže nego ranije.

U vremenu gde je toliko toga otkriveno i utemeljeno, gde se čini da svako, svakoga kopira ili delom‘’krade’’, biti drugačiji a opet svoj, retko ko uspe.

Jedna od dama kojoj je to pošlo za rukom je mlada i simpatična,Vesna Pešić.

Poznatija pod umetničkim imenom BECHA, Vesna Pešić (1984) po struci grafički dizajner, svoj put je utabala neobičnim i originalnim ilustracijskim radom.

Yesterday in red’  

Iako je sve više, aktivna van naših granica, radeći za englesku agenciju Machas, Vesna je niz godina unazad, prisutna na našoj sceni.

Među njenim domaćim radovima istakli su se ilustracije za domaće izdanje ELLE magazina, posteri za razne kulturne manifestacije, reklamni panoi, naslovne stranice magazina kao i promo materijali među kojima se izdvojio jedan od najaktuelnijih, serija ilustracija za proleće/leto 2012 kolekciju, mlade srpske dizajnerke Ane Ljubinković, koje ste mogli da vidite i putem jubilijarnog broja FAAR magazina.

‘Faar magazin’

Ono što Vesnin rad nekako izdvaja iz mase je magična mešavina fotografije, ilustracije i tipografije, što kvalitetno upakovano u jedan retro kolaž daje čudesno bajkovite radove.Sa Vesnom, popričali smo jedno popodne na temu dizajna, uspeha i rada, te dobili više nego edukativne i nadahnute odgovore.

‘Yesterday in white’

Većina ljudi te zna iza imena BECHA. Kako si izabrala baš ovaj pseudonim i ima li on, neko specifično značenje?

V.P. Sa imenom BECHA se počelo kao sa nekim pseudonimom na forumima a onda se spontano zadržalo. Objašnjenje je ipak, mnogo jednostavnije nego što možda naizgled se čini. Ako BECHA pročitate ćiriličnim slovima, dobijate simple and mine, Vesna.

Iako si završila studije grafičkog dizajna, znamo da se grafičari retko odlučuju za sferu ilustracije nakon studija. Uglavnom su tu aktuelni skokovi u web dizajn, 3d animaciju, aplikacije, grafički dizajn i sl. Šta je presudilo u tvom slučaju da se okreneš baš ilustraciji?

V.P. Tokom studija sam imala dosta drugačiju predstavu o onome što će uslediti nakon diplomiranja. Iako sam još u srednjoj školi, zbog porodičnog posla koji je imao veze sa grafikom, počela da primenjujem naučeno u praksi i često imala prilike da radim sa klijentima, ipak je osećaj neuporediv sa onim kada ste svesni da sada od toga trebate i da živite. Mnogo konkretnije sagledavate stvari, počinjete da razmišljate o nekim egzistencijalnim problemima i postaje bitno mesto gde ćete provoditi osam ili više sati dnevno, ne bi li se materijalno obezbedili i u isto vreme sebi pružili kakvo-takvo zadovoljstvo stvarajući. Pre nego što sam se našla u ovome što danas radim, oprobala sam se i u web dizajnu, dizajniranju interfejsa, animaciji… Svi ti neki izleti u različita polja digitalne umetnosti, pomogli su mi da shvatim šta je ono što mi najviše leži. Pre nego što sam donela odluku da se posvetim ilustraciji i to da radim kao freelance posao, duži period sam radila u studijima kao grafički dizajner. Paralelno sa punim radnim vremenom, prihvatala sam poslove koji su mi omogućavali da moj, nazovimo ga, ilustrativni portfolio bude sve obimniji i kvalitetniji.

Spontano je došlo do toga da jednostavno presečem sa radom u studiju i posvetim se samo ilustraciji što me je učinilo izuzetno sretnom, jer sam uspela da se osamostalim kao illustrator, a to je upravo ono u čemu najviše uživam dok radim.

Istakla si se originalnim i drugačijim radovima, te stvorila sada već jedan prepoznatljiv i specifičan stil.Šta je presudilo da se vežeš za kolažnu ilustraciju, tj. mix fotografije i ilustracije?

V.P. Kolaž je tehnika kojom se i sama najčešće oduševim a koja me je zainteresovala negde pred sam kraj studiranja. Internet mi je omogućio da upoznam mnoge umetnike koji su istraživali u ovoj tehnici pa sam i sama osetila potrebu da eksperimentišem. Kako mi crtanje nikada nije bilo jača strana, ova tehnika se pokazala kao idealan način da potrebu za likovnijim izrazom u dizajnu, sprovedem u delo a u isto vreme te tehničke nedostatke zamaskiram. Iako često čujem da je moj stil nešto prepoznatljivo, ipak pokušavam da ponekad pobegnem od toga ili osvežim pristup na bilo koji način. Često se dešava da se umetnik ulenji kada jednom oblikuje svoj stil, pa baš iz tog razloga pokušavam da menjam šablon. Kako se često dešava da su upravo klijenti ti koji žele da se ponavljate, vrlo je bitno da se neguju neki lični, istraživački projekti, pored komercijalnih poslova, kako bismo se spasili od kreativne atrofije.

‘Elle beauty and style ilustracije’

Pamtiš li svoju prvu BECHA ilustraciju i da li si poput svih umetnika, verna svakom svom radu ili neki rad ipak izdvajaš i smatraš posebnim, tj najboljim?

V.P. Naravno, sećam se i dana kada je nastao. Prvi kolaž, napravila sam za svoj prvi fanzin. Bio je to zapravo studentski projekat koji je bio prvi korak u razmrdavanju i upuštanju u kolažne vode. Skenirala sam neke stare negative, korice nekog starog udžbenika o letenju i njih nekoliko koristila kao osnovu. Sada mi deluje jako sirovo i neuravnoteženo ali baš takva i treba da bude ta početna energija.

‘to fly or not’

Ne znam čija je misao “Don’t fall in love with your first idea” ali je često koristim pa bih je primenila i kada je odnos umetnik-rad u pitanju. Mislim da je jako teško napraviti distancu od svojih radova i posmatrati ih objektivno. Ja često na primer odem u drugu krajnost pa nikad nisam zadovoljna. Uvek sam skoncentrisana na ono što je moglo bolje, na ono što bih menjala, popravila…

’85 artist’

Uvek izdvajam seriju “Untitled places”. Serija radova za koju sam emotivna vezana iz dosta razloga. Likovi i elementi personifikuju mnoge lične doživljaje, stavove, strahove, životne faze… Cilj mi svakako nije bio da ih banalno prenesem, već da ih, stvarajući, bolje razumem i prihvatim. Sada kada se osvrnem, shvatim da je stvaranje za mene često neka vrsta uspešne terapije, način da se očistim , sredim, bolje upoznam, tako da na kraju, te radove gledam i kao sastavni deo sebe.

Skoro svaka tvoja ilustracija odiše nekom retro atmosferom. Gde najviše nalaziš ideju, tj inspiraciju za svoje radove? Ko te inspiriše uglavnom?

V.P. Svoj proces rada više vidim kao neko istraživanje koje traje, nego kao jednu poruku koja nastaje u glavi pa se onda dalje transformiše u rad imajući za cilj da posmatraču prenese jednu određenu poruku.

Inspiraciju pokušavam da vizualizujem kao neki bunar, recimo, koji morate stalno da punite. Sve ono što vas upoznaje sa novim stvarima, pričama, likovima, osećajima, jednom rečju, što vas bogati iznutra, je dobro i jednog dana će poslužiti kao početak nekog novog rada. Period od ’60-ih pa na ovamo za mene predstavlja jednu vizuelnu scenu iz koje vrlo često crpim inspiraciju. Bilo da se radi o advertajzingu tog perioda, ili modi, fotografiji, enterijerima, sve mi je to u paketu vrlo blisko. Pre par godina eto, pronašla sam mamine stare modne časopise Carinu i Burdui koje često sada koristim za lične projekte. Takođe, postoje mnogi još stariji časopisi u PDF formatu koje možete skinuti sa neta. Estetika Playboy-a iz ’60-ih mi je takođe velika inspiracija. Fotografije koje izgledaju skoro plastično, ručno retuširane sa naglašenim bojama i nekim drugačijim standardima lepote, su savršen materijal za početak rada.

‘ilustracije za Schradinovu’

Koliko je teško odvojiti lični pristup radu od onog kojem teži klijent i kako se tu snalaziš? U kojoj sferi najlepše odnosno najlakše ’’pakuješ’’svoj kolaž, da li je to sfera za magazin i neku publikaciju, ili voliš polje reklame?

V.P. Više volim kada cilj mog rada nije čisto komercijalni tj. ne služi u svrhe boljeg reklamiranja, prodaje, zarade. Ovakvi zahtevi umeju da budu poprilično ograničeni i uslovljeni pravilima koji ubijaju kreativniji, slobodniji pristup. Često mi se dešava da zbog previše zahteva, jednostavno blokiram i počnem da razmišljam samo o klijentovoj viziji, zaboravljajući svoju. U tim situacijama, svoju umetnost morate podrediti potrošaču i tada važe neki kriterijumi koji se kose sa ličnim.

Veće zadovoljstvo mi svakako u moru raznoraznih, pričinjavaju poslovi kao što su ilustrovanje magazina, omota, editorijala i sl.

Skoro nas je oduševila serija tvojih ilustracija za promo kampanju Ane Ljubinković. Koliko ti je taj rad koji se bazirao na jednoj modnoj priči bio izazov i da li bi volela u nekoj skorijoj budućnosti da radiš malo intenzivnije u sferi modne ilustracije?

V.P. Modna ilustracija je definitivno polje na kojem najviše volim da eksperimentišem. Anin predlog da uradimo editorijal za FAAR je meni zvučao kao posao iz snova, iako zvuči kao fraza, zaista sam se silno obradovala i jedva čekala da odradimo snimanje sa Milošem Nadaždinom a onda i taj trenutak kada ću te fotografije početi da oblikujem. Ključni faktor koji je meni toliko olakšao posao jesu Anini modeli koji su sami po sebi dovoljna inspiracija bili i od ranije. Anin pristup kreiranju je dosta sličan mom a tokom rada su se i senzibiliteti poklopili pa je sve išlo vrlo glatko.

Modna ilustracija je s’ druge strane, nešto šo meni dosta leži i u čemu se definitivno pronalazim. Neke nove stvari, zahvaljujući ovom projektu, su već počele da se rade a ja sam posebno radosna kada se stvari dešavaju tako spontano i kada se dobro, dobrim vraća.

Radiš već neko vreme kao freelancer na polju ilustracije za englesku agenciju Machas. Koliko ti je to angažovanje otvorilo vrata nekih novih kontakata i kako je poslovati sa strancima? Ima li tu nekih bitnih razlika u poređenju sa  domaćim klijentima?

V.P. Ovakva vrsta zastupanja je jako korisna kada želite da se ozbiljno posvetite freelance poslu i kada želite da dođete do nekih većih klijenata. U mnogome, olakšava rad jer ste slobodni da se usredsredite na ono što je vaš posao dok komunikaciju sa klijentima, pregovaranja, ugovore i sav taj dosadni deo posla, na koji odlazi mnogo vremena, ostavljate agentima. Sa većim klijentima, dolazi i veća odgovornost, drugačiji pristup, disciplinovaniji odnos prema vremenu ali sve to, u suštini, menja navike na bolje i unapređuje vas kao profesionalca.

Velike razlike između domaćih i stranih klijenata nema. Primetnije su razlike između manjih i većih naručilaca poslova gde će vam negde biti omogućeni bolji uslovi, veća sloboda, tim profesionalaca iz drugih oblasti i za razliku od toga, poslovi gde ćete morati sami da se snalazite čak i kada su u pitanju stock fotografije.

‘Emirates Airlines’

Šta bi poručila ljudima koji tek sada kreću u grafičke vode? Kako uspeti i gde leži uspeh?

V.P. Definicija uspeha je individualna stvar. Za mene je uspeh biti zadovoljan i srećan onim što radiš, zato se stalno i vodim time da sebi obezbedim što više zadovoljstva u radu a što manje stresa. Najbitnije je raditi i voleti to što radis, sve ostalo nekako dolazi samo po sebi posle.

Svima koji planiraju da krenu putem samostalnog umetnika, savetovala bih da maksimalno koriste mogućnosti interneta i da svoje radove prezentuju na nekim od mnogobrojnih online galerija. Većinu poslova i dan, danas dobijam tako.

Nemojte odbijati poslove samo zato što vam neće biti plaćeno. Ako vam neko nudi zanimljiv projekat, dovoljno slobode da se izrazite i prihvatljiv rok za to, ne odbijajte jer će vam ovakve stvari puno značiti u portfoliju. Najbitnije je da napravite nešto kvalitetno što će vam u budućnosti doneti nove poslove koji će vam biti plaćeni.

Najbitnije je, ustvari, Conan O’Brien već lepo sročio i provereno funkcioniše:

“If you work really hard, and you’re kind, amazing things will happen.”

Postoji li neka sfera u kojoj bi volela da radiš,ili brend za koji bi volela da radiš?  

V.P. Jako, jako bih volela da saradjujem sa Bjork.


Ana Dodig
je veliki hedonista.Zaljubljenik u film,muziku i ples. Voli proleće,jutarnju kafu a najviše od svega, more! Koliko god se trudila da racionalno ide kroz život, kreativna crta je stalno vuče ka snovima i u visine. Uverena je da uspeh leži u svima nama, samo ako verujemo u sebe! Zato,keep ur head up and heart strong! kafenisanje i ostalo | na twitter-u | facebook-u | tema: ličnosti, poznati | tagovi: , , , ,



Bez komentara, Comment ili Ping

Odgovori na “BECHA”


« Ines Janković SS/13 lookbook

RSS revije

  • An error has occurred, which probably means the feed is down. Try again later.

Arhiv

po datumu

po temi

Predlozi

STYLERS predstavlja

Kategorije

STYLERS Facebook